II./1. A forrásanyagok felkutatása - a felhasználható információk köre




Az adott terület alapvető szakirodalmának ismerete alapelvárás a szakdolgozat írójától, de a lehetőségek tárháza igen széles. Különböző írott és szóbeli forrásokra, médiatermékekre és saját tapasztalatainkra építhetünk. Az alábbiakban sorra vesszük, hogy milyen típusú információforrások jöhetnek szóba egy dolgozat megírásakor.

Írott források: (nyomtatott vagy digitális változatban, magyar vagy idegen nyelven) pl.: szakkönyvek, napilapok, általános és szakfolyóiratok, konferenciakötetek, tanulmánykötetek, kutatási jelentések, műhelytanulmányok, tudományos diákköri dolgozatok, szakdolgozatok, disszertációk, cégek és szakmai szervezetek kiadványai, jelentései, információs anyagai.

Egyéb médiatermékek, nem írott források: reklámfilmek, filmek, tv-és rádióműsorok.

Szóbeli információk: előadások, interjúk, személyes beszélgetések.

Saját tapasztalatok: a személyes tapasztalataink is fontos forrását jelenthetik a dolgozatnak. Ha építünk erre, ezt mindenképpen meg kell említeni a dolgozatban (a bevezetőben, ill. az érintett részeknél). Így tisztázhatjuk az információk forrását.

Saját adatgyűjtés: épülhet szóbeli információkra, például interjúkra vagy kérdőíves megkérdezésre is egy adott körben.

Példa

Készíthetünk kérdőíves felmérést különböző egyetemek, főiskolák hallgatói, ill. egyéb munkahelyek kollektívái körében pl. olvasási szokásaikról, szabadidős tevékenységükről, vagy a környezetbarát termékekhez való viszonyukról. A felmérés készülhet saját összeállítású kérdőívvel, vagy megfelelő hivatkozásokkal átvehető más kutatási módszere is.

A fentiek mutatják, hogy nem állhatunk meg feltétlenül az írott és klasszikus forrásoknál. Nyitott szemmel kell a világban járnunk, ha a témánkhoz forrásokat keresünk. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy megúszhatjuk a szakirodalom feltárását, de gyakran hasznos adalékokhoz juthatunk a különböző nem hagyományos forrásokból. (WIMMER–JUHÁSZ–JENEY, 2009)

Milyen típusú információkra építhetünk?