|
II./4. Elsődleges könyvtárhasználat |
Fontos
|
Aranyszabály, hogy diplomamunka nem készülhet könyvtári háttér nélkül. Bármilyen fontos napjainkban az internet, bármennyire rohamosan is nő a szerepe a források begyűjtésében, mégis mindenkit rábeszélünk a könyvtárlátogatásra. Már csak azért is, mert a könyvtárakban nemcsak a hagyományos, papíralapú, hanem az audiovizuális, sőt az elektronikus forrásokhoz is hozzá lehet jutni. Sietve leszögezzük, hogy ráadásul olyan elektronikus forrásokhoz is, amelyekhez otthon nem férünk hozzá, mivel előfizetésesek, és csak a könyvtárban használhatók. Arról nem is beszélve, hogy a különböző források használatában nálunk jártasabb, képzettebb szakemberek segítségét is igénybe vehetjük a könyvtárosok személyében. Ha csupán a klasszikus, papírra nyomtatott források között keresgélünk, akkor is gazdagabb a választék, mint amire a kezdő kutatók gondolni szoktak. Arra buzdítunk minden szakdolgozatíró kezdő kutatót, hogy a könyvtári források minél szélesebb körét vonják be az irodalomkutatás, az anyaggyűjtés munkájába. (DEZSŐ, 1985; MAJOROS, 1997; VOIT, 2004) |
Fontos
|
Először a kézikönyvek lexikonok enciklopédiák segítségével pontosan határozzuk meg a kutatás tárgyát! Ismerjük meg a témakör legfontosabb adatait, szakkifejezéseit. Fel kell mérnünk, hogy milyen dokumentumtípusban találhatunk irodalmat? Létezik-e a témának összefoglaló monografikus műve? Aktualitása miatt folyóiratokban lehet-e jellemzően irodalma? Írtak-e a témáról disszertációt, dolgozatot? Ezután tudunk a katalógusok és bibliográfiák segítségével a témára vonatkozó szakirodalomról tájékozódni, adatot gyűjteni. |
Miért érdemes a könyvtárban kezdeni az irodalomkutatást? |