II./5.3. Az anyagok feldolgozása különböző olvasási technikákkal












Áttekintő olvasás: a kérdésfelvetésünk alapján meghatározunk kulcsfogalmakat, amelyekre olvasás közben koncentrálni fogunk. Először átfutjuk a szöveget, és megpróbáljuk a legfontosabb állításokat kiszűrni. Megnézzük a címet, a megjelenés évét, hogy hányadik kiadás, a tartalomjegyzéket, előszót, bevezetést, és mindenekelőtt az összefoglalást. Egy ilyen rövid áttekintés után kialakul bennünk egy kép az adott könyv tematikus felépítéséről. Amikor a konkrét tartalomra vagyunk kíváncsiak, akkor egyrészt olvashatjuk a szöveget függőlegesen: futtatjuk a szemünket a szövegen, és kulcsszavakat keresünk (ezek leginkább igék és főnevek). A kulcsszó a szöveg nyitja, ami a szöveget nyitja. (DEZSŐ, 1985)

Tanulmányozó olvasás: amikor végre megtaláltuk a könyvnek azon részét, ami érdekes, akkor kezdődik a részletes, tanulmányozó olvasás. Szisztematikusan haladunk a szövegen, és következő kérdéseket tesszük fel: Hová akar eljutni a szerző? Miből indul ki, és milyen kérdéseket vet fel? Milyen tények állnak a szerző rendelkezésére, hogy az érvelését alátámassza? És a legfontosabb: a munkámhoz milyen fontos információkat találok a szövegben? (DEZSŐ, 1985)

A szöveg/valóság elemzése "zárt olvasással" és táblázatalkotással. Eredménye a megértés és a szöveg/világot modellező táblázat megalkotása. Az analízis olyan tudományos módszer, amely részekre, alkotó elemekre bontja a vizsgált tárgyat (vö.: boncolás, kórbonctan). Ez a lépés tehát a szöveg/világ szétszedése, szerkezeti egységekre bontása, majd a szöveg/valóság elemeinek adott szempontok szerinti csoportosítása táblázatalkotással a "zárt olvasás" módszerével. A „zárt vagy szoros olvasás” (close reading; francia megfelelője a "szöveg kifejtése", az explication de text) lényegében aprólékos, lassú, nagyon alapos és figyelmes, a szöveg többszöri, részenként visszatérő olvasását jelenti, amelynek célja a megértés. (DEZSŐ, 1985)

Kivonatolás: Amikor megtaláltuk a fontos információkat a szövegben, akkor azokat ki kell jegyzetelni. Érdemes a szöveget logikus szerkezetben feldolgozni. A legfontosabb téziseket felírjuk, és a cédulákon jelezzük a különböző összefüggéseket. A legfontosabb címszavak és kulcsfogalmak alapján rendszerezzük papírjainkat. Fontos, hogy egységes jelölési rendszert használjunk, hogy később is értelmezni tudjuk jegyzeteinket. (DEZSŐ, 1985)

Milyen olvasási, jegyzetelési technikákat ismer?