Könyvek  -  Stílusok  -  Könyvtárak

XII. XIX. század



A 19. század a „könyv diadalmenete”, a korszakban a könyvtermelés jelentős mértékben növekszik, az előállított könyvek jellege megváltozik, s mindez természetesen a könyvterjesztés rendszerét és az olvasási szokásokat sem hagyja érintetlenül. A könyvkiadók és könyvkereskedők tevékenységének köszönhetően kiépülnek a nemzeti piacok, amelyek tömegpiacnak tekinthetők. Vitathatatlan, hogy a könyv mindennapos használati tárggyá válik.
A könyvkiadás iparosodása és eltömegesedése azzal a következménnyel jár, hogy újjászerveződik az irodalmi tér. Az új felállás meghatározó szereplői a kiadók és az olvasó közönség. A szerző státusa módosult, többségük már nem az írásból, hanem más foglalkozásból él, mindeközben egyre fontosabb szerephez jutnak a szerkesztők, publicisták, fordítók és az újságírók.
Az  időszaki sajtó nagy szerephez jut, a nyugati társadalom polgáraihoz  újságok, magazinok és más időszaki termékek formájában jut el a nyomtatott betű.

A magyar könyvtári rendszer felépítése

A könyvtár az ismeretek közvetítésének fontos helyszíne. Nem tudna megfelelni ennek a feladatának, ha nem alkalmazkodna a különféle csoportok igényeihez. Ezért a könyvtárak legkülönfélébb típusai jöttek létre, hogy ki tudják szolgálni a kutatni, tanulni, művelődni vagy szórakozni vágyó embereket. A típusok nem függetlenek, hanem egymással kapcsolatot tartó, egymást segítő könyvtári hálózatot alkotnak.




Fontos!


























A legfontosabb típusok:

  • nemzeti könyvtár
  • közművelődési könyvtárak
  • szakkönyvtárak
  • felsőoktatási könyvtárak
  • iskolai könyvtárak

Nemzeti könyvtár az Országos Széchényi Könyvtár, amely a teljességre törekedve gyűjt minden magyar nyomdából kikerült művet, a külföldön megjelent magyar nyelvű anyagokat, ezen kívül igyekszik megszerezni a hazánkról szóló legfontosabb dokumentumokat, tekintet nélkül arra, hogy milyen nyelven íródott.
A közművelődési könyvtári hálózatba tartoznak a megyei, a városi és a községi könyvtárak is. Ennek a csoportnak a működését meghatározza, hogy lakossági igényeket kell kielégítenie. Az átlagos közművelődési könyvtár jól kiszolgálja a tanulni, művelődni és szórakozni vágyó közönség igényeit. Budapesten ilyen jellegű könyvtárhálózat a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központja és fiók könyvtárai.
A szakkönyvtárak a legspecializáltabb könyvtárak, hiszen feladatuk egy-egy szakmai terület vagy tudományág szakirodalmi és információs igényeinek kielégítése.
A felsőoktatási könyvtárak nagyon régi intézmények, feladatuk sem változott az elmúlt 6-700 évben: az adott oktatási intézmény oktató-nevelő és tudományos tevékenységének kiszolgálása.
Az iskolai könyvtárak az oktatási intézményekben működnek. A tanároknak és diákoknak biztosítja az iskolai munkához szükséges dokumentumokat, segít az önálló könyvhasználat megtanulásában is.

A könyvtárak különböző ismérvek szerint csoportosíthatók.
Tulajdon szerint:

  • közkönyvtár
  • magánkönyvtár

A felhasználók köre szerint:

  • nyilvános ( bárki használhatja )
  • korlátozottan nyilvános ( csak bizonyos csoportok használhatják, pl.: iskolai könyvtár)    
  • zárt ( a felhasználók megszűrése, szolgáltatások csökkentése, pl.: hatósági, gyűjteményvédelmi ok )

Nagyság szerint:

  • kis ( 10 000 példány alatt )
  • közepes ( 100 000 példány alatt )
  • nagy ( 100 000 példány felett )

Típus szerint:    

  • nemzeti
  • közművelődési
  • szak
  • felsőoktatási
  • iskolai

Az olvasók kora alapján:

  • felnőtt
  • ifjúsági
  • gyermek

A gyűjtőkör az a szűkebb-tágabb szakterület, amelynek irodalmát egy adott könyvtár rendszeresen beszerzi. Minden könyvtárnak írásban kell összefoglalnia idő- és tárgybeli körülményeit, ezt gyűjtőköri leírásnak nevezik.
A felhasználói-kör olyan személyt vagy közösséget jelent, aki/ amely a könyvtári és információs szolgálatot veszi igénybe. A felhasználó motivációja igen tág lehet, a szórakozástól a tanuláson át a kutatásig terjedhet.

KÉRDÉS : Sorold föl a legfontosabb könyvtártípusokat!

Az Egyetemes Tizedes Osztályozás szerepe a könyvtári rend kialakításában

A könyvtárak egyik alapvető feladata az információ szolgáltatása, hozzáférhetővé tétele, ezért szükséges a könyvtári dokumentumokat valamilyen egységes rendező elv alapján csoportosítani. Az információ így kereshető vissza a leggyorsabban. A dokumentumok egyik ilyen rendező elve lehet az Egyetemes Tizedes Osztályozás, amit röviden csak ETO-ként fogok említeni.





Fontos!




A 19. század utolsó évtizedében kezdték kifejleszteni az ETO rendszerét az amerikai Melvil Dewey osztályozási rendszere alapján. 1905-től kezdték el használni, Magyarországon 1912-től vezették be.
Az ETO az emberiség tudását 10 főosztályra bontja, 0-tól 9-ig terjedő számozással ellátva. Minden főosztály 10 osztályt, minden osztály 10 alosztályt tartalmaz. A főosztályokat egy-, az osztályokat két-, az alosztályokat háromjegyű számmal jelölik. Minden 3. számjegy után pontot tesznek. A további alosztásokban is a tizedes elv érvényesül, így  a rendszer korlátozások nélkül bővíthető lefelé.
Az ETO főosztályai a következők:

  1. általános művek
  2. filozófia
  3. vallás
  4. társadalomtudományok
  5. üres
  6. természettudományok
  7. alkalmazott tudományok
  8. művészet, sport
  9. nyelv, irodalomtudomány
  10. földrajz, történelem

Az ETO egyszerűen kezelhető. Viszonylag könnyű az átfogó tartalmak szerinti keresés. Egyetemes, mivel nyelvi jellegzetességekhez nem kötődik, így nemzetközileg is jól használható.

KÉRDÉS: Ki az osztályozási rendszer megalkotója?