Milyen sajátosságai vannak a név-év módszer alkalmazásának?
Miért előnyős ennek a szisztémának az alkalmazása?
Szükséges-e irodalomjegyzés összeállítása a Harvard-módszerrel
készített hivatkozás esetében?
|
II/3.2. Név - év módszer (Harvard-szisztéma)
Ennek az eljárásnak az a lényege, hogy a szövegben kerek zárójelben
a hivatkozás rövidített formáját közöljük: (szerző neve, évszám,
p. oldalszám), az eredeti dokumentum bibliográfiai adatai a dolgozat
végén szereplő hivatkozásjegyzékben, bibliográfiában találhatók meg.
Előnye:
- A hivatkozás túlságosan nem
terheli meg a dolgozat fő részét, kevéssé növeli annak terjedelmét,
ugyanakkor azonnal tudatja velünk, hogy mely szerző melyik évben kiadott
művéről van szó.
- A dokumentum végén hivatkozásjegyzékben kell megadnunk a
felhasznált - és egyben hivatkozott - dokumentumok jegyzékét.
Hátránya:
- Lapozgatnunk kell olvasás
közben, ha pontos információkat szeretnénk az idézett műről.
- Nincs lehetőségünk plusz
információt közölni a témával kapcsolatban, ha erre mégis igényünk
lenne, azt külön láb- vagy végjegyzetben kell megtennünk.
Formátumok:
- Könyv: a
szövegben: (Szerző/szerzők neve, év, p. oldalszám)
a hivatkozásjegyzékben: Szerző/szerzők neve (év): Cím.
Megjelenés helye : Kiadó neve, a könyv oldalszáma (sorozat)
- Szerkesztett könyv:
a szövegben: (Szerkesztő/szerkesztők neve, év, p.
oldalszám)
a hivatkozásjegyzékben: Szerkesztő/szerkesztők neve (év):
Cím. Megjelenés helye : Kiadó neve, a könyv oldalszáma (sorozat)
- Tanulmány: a
szövegben: (Szerző/szerzők neve, év, p. oldalszám)
a hivatkozásjegyzékben: Szerző/szerzők neve (év): Cím.
In: A forrásdokumentum címe. Szerkesztő/szerkesztők neve (szerk.)
Megjelenés helye : Kiadó neve, a tanulmány oldalszámai (sorozat)
- Folyóiratcikk: a
szövegben: (Szerző/szerzők neve, év, p. oldalszám)
a hivatkozásjegyzékben: Szerző/szerzők neve (év): Cím.
In: A folyóirat címe. évfolyam-megjelenés éve -szám. a cikk oldalszámai
|
Példa ►
|
► "Magyarországon a politikai szocializáció hazai kutatása
már a hetvenes években megkezdődött S. Molnár Edit (1971), majd a nyolcvanas
évek elején folytatódott Szabó Ildikó és Csepeli György munkája (Szabó -
Csepeli 1984) révén. A hazai kutatások első, reprezentatív bemutatására
nemzetközi színtéren került sor. Az International Journal of Political
Education Bognár Tibor által szerkesztett tematikus száma (Bognár 1982:
287-392) hét magyar szerző hat tanulmányát tartalmazta (Kéri László, Gombár
Csaba, Hankiss Ágnes, Szabó Ildikó, Horváth Ágota - Andor Mihály, Csepeli
György). Az első magyar nyelvű gyűjteményes kötet, a Politizáló fiatalok 1985-ben
jelent meg Bojti Ferenc (1985) szerkesztésében (szerzői Kéri László, Szabó
Ildikó, Zsíros Mária, Csepeli György és Szabó János voltak). 1980 és 90 között
az MSZMP KB Társadalomtudományi Intézetében folyt először külön kutatási
program keretében többéves, szisztematikus kutatás a politikai szocializációról.
A politikai szocializációt kutató csoport résztvevői Boros László, Csatáry
Ildikó, Dögei Ilona, Kéri László, Stumpf István és Tót Éva voltak. A
nyolcvanas évekbeli munkákról több kötet nyújt összefoglalást: A politikai
szocializáció elméleti kérdései (Kéri 1989), a Hazai politikai
szocializációs folyamatok (Kéri 1988), az Ifjúsági rétegek és a KISZ
(Stumpf 1988), Tizenévesek politikaképe (Boros-Kéri 1989) az Állam
és polgár című tanulmánykötet (Csepeli-Kéri-Stumpf 1992)...
|
|
HIVATKOZÁSOK
Angelusz R. - Tardos R. (szerk.) (2005): Törések, hálók,
hidak. DMKKA, Budapest.
Abell, Ellen - Gecas, Viktor (1977): Guilt, Shame, and Family
Socialization: A Retrospective Study, Journal of Family Issues, vol.
18, no. 2, 99-123
Almond. G. A. - S. Verba (1997): Állampolgári kultúra. Bevezetés
a politikai kultúrába, Szociológiai figyelő II. folyam, I. évf., 1-2.
sz. (1997. december), 17-52.439 A családi politikai szocializáció RÓL
Barnes, Samual H. - Kaase, Max et al. (1979): Political
Action: Mass Participation in Five Western. Democracies, Beverly Hills,
Sage.
Berger, P. L. - Th. Luckmann (1998) The social construction
of reality. A treatise in the sciology of knowledge. The Penguin Books
Ltd., Harmondsworth, Middlesex, England (Penguin University Books).
Berne, E. (2008): Emberi játszmák. 7. kiad. Háttér,
Budapest.
Bognár Tibor (1984) (ed.): International Journal of Political
Education. Vol. 5, No. 4.
Bojti Ferenc (szerk.) (1985): Politizáló fiatalok. Zrínyi
Katonai Kiadó, Budapest.
Boros László (szerk.) 1989: A tizenévesek politikaképe. Műhelytanulmányok.
MSZMP KB Társadalomtudományi Intézet, Budapest.
Bourdieu, P. (2002): A gyakorlati észjárás. Napvilág
Kiadó, Budapest.
Clarke, James W. (1973): Family Structure and Political Socialization
Among Urban Black Children. American Journal of Political Science.
Vol. 17, No. 2, 302-315.... |
|
Jegyzetek
- Cikkünk az OTKA K78579 számon a fenti címmel támogatott kutatás
koncepciójának az ELTE TáTK-n 2009. december 7-én tartott vita alapján
javított változata. Ezúton is köszönetet mondunk mindazoknak, akik
véleményükkel, tanácsaikkal segítették munkánkat: Angelusz Róbertnek, Bognár
Adriennek, Csepeli Györgynek, Domokos Tamásnak, Erős Ferencnek, Gombár
Csabának, Heller Máriának, Kriza Borbálának, Marián Bélának, Somlai Péternek
és Szelényi Zsuzsannának.
- Ezen a ponton megemlíthetjük Berger és Luckmann
tudásszociológiai tanulmányát is. Ők úgy fogalmaznak, hogy a szocializáció a
valóság interakciók sorozatában történő elsajátítása és újraalkotása (Berger-Luckmann
1998). A társadalom a szocializációban összefüggő, objektíven adott
valóságként áll velünk szemben, amit az új nemzedékek internalizáció során
alakítanak át szubjektív valósággá, elsajátítva az intézményes rend mellett
annak legitimációját is.
- Bizonyosra
vehetjük, hogy a modellkövetés serdülőkorban is működik. Arra pedig már
Szabó-Örkény rámutatott, hogy az érzelmi politizálásnak különösen nagy szerep
jut Közép- és Kelet-Európában, ahol az érdekek racionális egyeztetésének és a
demokratikus intézményi kultúrának csekély történelmi bázisa van
(Szabó-Örkény 1998: 22). A témának emellett nagy pszichológiai irodalma van:
pl. G. H. Mead szerint az én keletkezésének kisgyermekkori, első szakaszában
egyenesen döntő jelentősége van szerepek utánzásszerű eljátszásának. "A
gyermek eljátssza, hogy anya, hogy tanító, hogy rendőr; vagyis különböző
szerepeket játszik" (Mead 1973: 191)...." (Csákó, 2010, p. 420-441)
"Éppen a
nyelv sokszínűségét féltve, kezdetben szinte ellene volt a nyelvi egységnek
(l. RUZSICZKY 1963: 49-50), de már 1805-ben ezt írja Puczy Emilnek: "Minden
nemzetnek van egy bizonyos Schriftsprach-ja, ’s a’ jobb Írók az ellen véteni
nem mernek" (idézi BENKŐ 1982: 39). És ettől fogva Kazinczy igen fontos
szerepet tölt be az egységes magyar irodalmi nyelv létrehozásában (l. BÍRÓ 2008:
86-8)....
|
|
A hivatkozott irodalom
ADELUNG, J. CHR. 1785. Der deutsche Styl 1-3. Berlin.
BALÁZS GÉZA - DEDE ÉVA szerk. 2008. Európai nyelvművelés. Inter Kht., Bp.
BARSI ERNŐ 1999. Kazinczy Ferenc és a zene. In: Széphalom. A Kazinczy
Ferenc Társaság Évkönyve 18. Sátoraljaújhely. 179-94.
BENKŐ LORÁND 1982. Kazinczy Ferenc és kora a magyar nyelvtudomány
történetében.
NytudÉrt. 113. Akadémiai Kiadó, Bp.
BÍRÓ FERENC 2008. Kazinczy Ferenc szerepe a nyelvkérdés történetében.
In: Széphalom. A Kazinczy Ferenc Társaság évkönyve. 18. 83-8.
BÍRÓ FERENC 2009. A neológus a grammatikák között. Sajtó alatt.
CSETRI LAJOS 1990. Egység vagy különbözőség. Nyelv- és
irodalomszemlélet a magyar irodalmi nyelvújítás korszakában.
Akadémiai Kiadó, Bp.
FRIED ISTVÁN 2008. "Aki napjait a szépnek szentelé...".
Fejezetek Kazinczy Ferenc pályaképéből és utókora emlékezetéből.
Kazinczy Ferenc Társaság, Sátoraljaújhely-Szeged.
GARVIN, PAUL 1998. A nyelvi sztenderdizáció. In: TOLCSVAI NAGY 1998: 87-99.
HEINRICH GUSZTÁV 1916. Kazinczy Ferenc Tübingai pályaműve a
magyar nyelvről 1808. Magyar Tudományos Akadémia, Bp."
(Szathmári, 2010, p. 4, 12-13)
Egyazon szerző két, azonos évben kiadott publikációjára az évszám
után írt "a" ill. "b" jelzéssel hivatkozunk. |
Példa ►
|
► "Kádár L. 1941: A magyar nép tájszemlélete és
Magyarország tájnevei. Budapest, Országos Táj- és Népkutató Intézet
Kádár L. 1943/a: A Szent Istváni eszme földrajzi alapjai. -
Délvidéki Szemle. 10. sz. pp. 467-475.
Kádár L. 1943/b: Magyar ember magyar tájban. In: Bartucz L.
(szerk.) A magyar nép. A művelődés könyvtára, 9. Budapest, Singer és Wolfner,
pp. 69-90." (Hajdú, 2005, p. 309) |